Johanna Kajson

Kesobullar med havregryn (glutenfria utan glutenfritt mjöl!)

Oj – HEJ!

Här sitter jag vid skrivbordet på mitt kontor och det har precis blivit mörkt utanför fönstret… Det har varit en lagom intensiv men härlig arbetsdag idag och jag är full med ny energi och kraft känner jag! Det kan vara att solen har strålat två dagar i rad och att jag kom ut på en härlig lång promenad igår när jag hade ett telefonmöte och att jag kom iväg på lunchen idag för ett bootcamppass i solen. Idag var det SÅ VIDRIGT JOBBIGT med mycket mjölksyra och flås – två saker jag inte gillar men så var det också ett HIIT-pass, haha. Bara att kämpa sig igenom det.

 

 

Här hemma fortsätter julmysandet inför advent så sakta… Jag har fyllt upp med hyacinter i varje hörn som ska få blomma lagom till söndag och som vanligt sätter jag dem gärna rustikt i genomskinliga krukor och vaser….

 

 

Här körde jag utan mossa men det är fint att trycka ner lite grön eller vit mossa bland rötterna också! Smålandsgranarna lever än och en liten julros på snitt fick också ta plats här på soffbordet – så himla mysigt!

Men det var ju inte det jag skulle visa er utan mina kesobullar jag bakade igår som blev supergoda och var SÅ enkla att göra!

 

När man bakar glutenfritt så finns det tusen recept med glutenfritt mjöl MEN det är ju inte heller något speciellt antiinflammatoriskt som man ska stoppa i sig en massa av så därför gillar jag såna här recept som är med havre som grund främst. Jag hittade receptet här och de var så enkla att slänga ihop – perfekt till helgfrukosten eller en härlig höstsoppa ju!

 

Ingredienser

  • 250 gram keso
  • 5dl havregryn
  • 4 ägg
  • 1 tsk bakpulver
  •  ½ tsk salt

 

Gör så här:

  • Sätt ugnen på 200°.
  • Lägg alla ingredienser i en bunke och blanda ihop med en gaffel och använd därefter händerna för att forma till lika stora bullar (6-7st)
  • Lägg bullarna på en bakpappersklädd plåt och toppa med vallmofrön eller sesamfrön eller vad du vill ha
  • Grädda i mitten av ugnen i 20 minuter, tills bullarnafått fin färg och släpper lätt från bakpapperet
  • Låt gärna svalna helt innan de äts med goda pålägg eller som de är.

 

 

Det var dagens tips det – nu ska jag hem till mamma och veva ihop årets pepparkaksdeg!

 

 

 

 

 

 

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. A

    Hej Johanna!
    Äter du antiinflammatorisk kost pga endometriosen eller är det de prickar som du tidigare har skrivit att du har runt munnen? Om det senare, så undrar jag om du upplever någon förbättring? Jag har många finnar sedan barnen kom, går på ansiktsbehandlingar, lägger tusentals kr i månaden på hudvård men ingenting hjälper. Nu funderar jag på kosten och det vore kul att höra om det funkade för dig, om det nu var anledningen till att du ändrade kosten?
    Du är fantastisk! Ha en fin kväll!

    1. johannakajson

      Tack snälla för pepp!! Jag gör det för att dämpa inflammationen och få bort smärtorna och ja det har blivit bättre med utbrotten också men det tog typ 7 månader innan det dämpades – phu ❤️

    2. Anne

      A: jag har också haft problem med dålig hy runt ägglossning och mens varje månad i 20 års tid. Så hittade jag en billig ansiktsvätt med salicylsyra i. Hyn är nu jättefin faktiskt. Använder också billigast möjliga ansiktskräm, Eucerin.