Slutar med kaffe – Johanna Kajson
johannakajson

Johanna Kajson

Slutar med kaffe

Så, var börjar man detta onsdagsinlägget då? Kanske precis här där jag sitter i mitt sovrum och jobbar från sängen med dundrande huvudvärk men en hög med riktigt roliga bröllop på skärmen. Trött och sliten av det veckolånga smärtskovet nu men glad att jag inte har möten förrän i eftermiddag så jag kan jobba i lugn och ro och tystnad här inne från sängen.

 

 

Igår fick jag ju mina svar på utredningen av vad grundorsaken är som vi ska försöka läka i min kropp och det är såå komplicerat och svårt att förklara här – det viktigaste är att detta är ju MINA personliga resultat och hur just jag ska göra för att läka mina besvär –  så precis som det inte finns några “rätt och fel” i denna kost-resan så är allt individuellt och vad som funkar på mig eller vad jag testar kanske inte alls funkar på någon annan. Ville bara påminna om det så ingen tror att det är en allmän kost eller hälsoberättelse jag skriva om, haha. Ingen hälsoguru här inte.

Enkelt förklarat så har min kropp varit utsatt för alldeles för hög stress/ kortisolet har skjutit i höjden och det är väl dels på grund av all kronisk smärta som jag levt med senaste 10-15 åren och dels pga övrig stress av hsp, att inte vara good enough utan jaga lite perfektionism förr, att jag kört över min kropp och själs signaler varje gång den bett om en paus eller lite space från folk eller hela ptsd-diagnosen där skräckvågorna stressat mig inifrån när obehagligt känslor vällt över eller scener som i en film från mitt liv spelats upp: Kroppen har trott den är där och får panik – typ SPRING ANNARS DÖR DU panik medan jag har tänkt att jag är töntig och kört på ändå. Långvarig kortisol-stress-påslag helt enkelt som slitit ut systemet och det låter ju helt logiskt när jag tänker på det. När kroppen är i “fight or fly” mood – alltså med högt kortisol för att man förr skulle springa ifrån ett lejon för annars dog man – då stänger resten av systemet av. I mitt fal så är magsyran för låg och därmed så är matsmältningssystemet försvagat så hur mycket antiinflammatorisk kost jag än äter så läcker näringen ut – och skit kommer in. Ursvårt att förklara men jag fattar efter att ha fått en rejäl genomgång om hur tarmsystemet och tarmväggarna funkar och mina slemhinnor är liksom lite paj där och jag har stagnationer i kroppen – proppar i systemet liksom, haha. Eller som Stina förklarade – en stupränna ska vara tom för att vattnet ska rinna fint igenom och ner i stupröret men om där ligger en massa löv och kleggiga lövhögar i vägen så blir det svårt. Nu ska vi först rensa dessa lövhögar och sen läka stupröret,. Typ.

 

 

Så, när min magsyra varit för låg så har njuren haft det kämpigt att rensa bort skit och rengöra och näringen har som sagt inte riktigt kunnat tas upp på rätt sätt och ja – kroppen är slut även på insidan helt enkelt vilket jag förstår med tanke på hur psyket och kroppen känns fysiskt på “utsidan” eller vad jag ska säga. Allt hänger såklart ihop. Så vi ska stabilisera mitt matsmältningssystem genom att höja magsyran, öka cirkulationen och så småningom läka slemhinnorna och därmed ge levern en chans att verkligen göra sitt jobb. Hur coolt?! ATT KROPPEN FAKTISKT KAN LÄKA SIG SJÄLV om man bara ger den rätt förutsättningar?!! Allt är så spännande så jag vill plugga till både kinesiologi, osteopati och antiinflammatorisk kost, haha.

Det förklarades på tusen sätt hur allt hänger ihop, hur diagnosen går till och hur vi kommer kunna följa förändringen och vad jag ska börja med och det går inte att skriva här. Men nu ska jag i ett första skede fokusera på några grejer i 5 veckor och sen har vi avstämning och kollar hur vi fortgår. Inget är för evigt och inget är någonsin förbjudet eller hardcore vilket känns skönt, det är ju helheten som räknas.

Så för att höja magsyran ska jag dels ta bort tuggummi, bubblor (bubbelvatten, cola zero, champagne osv – är väl mest champagnen och cola zeron jag skippar här helt enkelt för det andra dricker jag ändå inte), fluor så paus med flux och byta tandkräm. Sen ska jag se till att äta regelbundet, behöver inte vara på exakta tider men minst 4 tydliga måltider om dagen där jag verkligen äter. Och att jag INTE äter däremellan – inte en liten vindruva här och en finncrisp där som en långvandrande frukost utan en måltid/ett mellis intas samlat och sen är det paus. Inga konstigheter egentligen när jag vet det – jag äter oftast 3 måltider per dag så att öka till 4 eller 5 känns inte så svårt eftersom jag redan kommit in i att lägga till en grön smoothie här och där (den tuggas ju dock inte, kanske får bli en bowl istället, haha)  för att boosta med antiinflammatoriskt oftare. Magsyran höjs när man äter så den behöver tydliga signaler från mig nu. NU äter jag NU äter jag inte liksom. Och sen ska jag inte dricka vatten till maten utan mellan måltiderna istället och då ska jag få i mig 1,5 -2 liter rums tempererat vatten för man ska inte dricka kallt. Hejdå Rickards isvatten han är så glad för sen han fick en ismaskin av mig i julklapp, hehe. Men det gör mig inget – däremot är att få i mig massa vatten och SVEPA 1-2 glas när jag väl dricker en liten utmaning. Detta är för att öka näringsintaget i längden och öka cirkulationen.

 

 

Jag löste det med att ta fram en fin kanna, en bricka och ett glas och hälla upp 1,5 liter kvällen innan så idag ska jag helt enkelt se till att den töms under dygnet. Det fixar jag ju även om detta typ är det SVÅRASTE för mig, haha. Men det löser jag. Ljummet vatten gick också bra och jag börjar varje morgon med en kopp ljummet vatten med citronsaft i och det räknades ju också, phu. Så det kan jag öka på, varmt citronvatten. Perfekt. Framförallt nu när jag skulle utesluta EN av alla de inflammationsbildande kostbitarna (kaffe, gluten, socker, mjölkprodukter, fläskkött och hårt uppstekt mat/friterat) och då valde jag att sluta med kaffe. Så varmt citronvatten blir kanon. Sen har jag valt att dra ner på gluten och socker och hårt uppstekt mat/friterat och tanka på med ännu mer antiinflammatorisk mat enligt allt jag läst men det är inget uterslutande just nu förutom kaffe närmsta 5 veckorna. Skönt.

En grej till jag skulle göra för att öka magsyran var att djupandas 10 minuter om dagen, det masserar tydligen diafragman och magsäcken och därmed öka magsyran, helt sjukt ju. Att det blir som meditation på cuppen är ju bara bonus – man andas in i 6 sekunder och ut i 8 och bara genom näsan.

 

 

Och sen för att öka cirkulationen ska jag på morgonen och förmiddagen fokusera på att få i mig mer fett och mer fullvärdigt protein eftersom proteion är det bäst aför att förnya cellerna vilket är en del av läkningsprocessen i längden. Så på min morgongröt som jag ju brukar ha chiafrön i toppade jag med ännu mer nötsmör och nötter och grejer och så la jag till ett ägg också. Helst på en macka enligt mig för jag orkar inte med stekosen av att stek eller göra äggröra på morgonen även om jag hade älskat att äta det. Jag provade ju röra i ett ägg i gröten men NEJ det gillade jag inte smaken av. Så ska boosta upp och tänka till på att få i mig ännu mer fröer, nötter, ägg, fisk, avokado osv på förmiddagarna under dessa veckorna. Blir ju perfekt med avokadosmoothien om inte annat.

Och sen ska jag stötta upp näringsämnena med en hög med kosttillskott för att få upp balansen så att kroppen orkar läka i längden. Det var en dyr historia men jag är så spänd på att se vad allt ska ge för resultat. LIKA VIKTIGT är dock att jag fokuserar på att inte ha stress i mitt liv, inte stressa kroppen, inte köra över signalerna och allt detta som jag jobbat och jobbar med. Välmående i själen är lika viktigt för hälsan som vad man stoppar i sig liksom. Så nu när jag har ont pausar jag tabatan och kör promenader och yoga. Börjar få förståelse för helheten så sakta…

 

 

Och sen skulle jag göra ett test och kolla om jag har candida i kroppen som jag i så fall kan dämpa med ett visst te (OBS som man INTE ska dricka om man ammar eller är gravid eller försöker bli gravid om någon nu googlar vidare) och det är det jag ska hålla på med dessa 5 veckorna. Ingen människas tarm eller kropp ropar JIPPIEE om man äter sockerliknande mat som vit pasta eller socker som en lösgodispåse eller dricker vin men SJÄLEN kanske ropar jippiee och blir lugn och glad så det är en balans som ska till. Att hitta vad JAG mår bra av. Så inget annat än kaffe, bubblor och tuggummi och flour är uterslutet just nu. Skönt.

 

Jag ska INTE säga att det känns lätt men det känns iaf helt rimligt och jag är igång med min läkningsprocess på sista planet också – kropp, själ och sinne. Allt ska läka så fint nu.

 

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
johannakajson

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Cathrine

    Åh så spännande att läsa om din resa mot välmående. Jag har precis själv påbörjat samma typ av resa och jag ser att även om vi inte gör samma ”behandling” så är det många av de delar du nämner som jag också behöver förändra. Kaffet tog jag bort för fyra veckor sedan, puh, inte lätt men så värt det när första veckan är avklarad! Jag har celiaki sen innan så gluten har jag redan uteslutit sen många år men nu ska jag även äta mjölkproteinfritt!. Känns lite tuffare, allt med grädde är ju så gott. Och andningsövningar ska göras morgon och kväll! Så med andra ord så kommer jag kunna finna mycket pepp här framåt! Härligt! Stort Lycka till med din resa! Det här grejar vi!!!

  2. L

    Så intressant och spännande, tack för att vi får följa med på din resa! Och få ögonöppnare/tankeställare längst vägen (även om allt är individuellt) 😊

  3. Kristin

    Tack för att du delar. Du gör en långsiktig och viktig investering för dig själv. Ville bara skicka med en annan grej som för mig kändes så himla flummigt och oseriöst- men det har funkat. En neurolog pratade om mina piercings varav jag kände att ’jag har väl inga piercings’ som i min värld var hål i navel, näsa, läpp etc. Men hål i öronen är ju också piercing. Såklart. Och jag har haft hål i öronen sen jag var 8 och är idag 45. Jag har dessutom 2 extra hål i ett öra där jag brukat ha små, små stenar bara. Men neurologen sa att det fortfarande skickas smärtsignaler- obs för mig då- ur dessa och det kan vara en orsak till ständiga nackspärr, punkt-huvudvärk etc. Sen maj har jag bara haft örhängen till fint, (Vilket ju varit enkelt 2020 utan fester 😂). Alltså inte till vardags och dygnet runt som förr. Och jag är sååå mycket bättre i nacke och huvud: enorm skillnad. Vet inte vad jag ska tro men ja, det funkade. Jag har inte gjort några andra förändringar vad jag vet. Så bara ett tips att även se över sådant. Lycka till på din resa. Kram

  4. M

    Det är intressant att följa din resa emot ett bättre liv inflammatoriskt sett. Tycker det är bra att du påpekar att det är individuellt för alla vad som funkar och inte funkar. Jag har inte endometrios men två andra inflammatoriska sjukdomar och det gäller att ta ett steg i taget för annars blir det övermäktigt. Och som du säger det känns så himla tufft i början att utesluta saker man gillar, men när man märker att man mår bättre så vill man liksom inte gå tillbaka. Jag har haft min egen resa och testat mig fram, har aldrig druckit kaffe så det är inget problem, men griskött, äter jag det relativt ofta kommer inflammationerna och smärtan tillbaka, Har i princip uteslutit allt det du nämnt ovan. Bubbel dricker jag någon gång per år ett halvt glas och kroppen reagerar direkt med att jag får kramper och ont. Ett tips som funkar för mig är att köra alkoholfritt bubbel istället 🙂 Men man måste få leva och njuta ibland också såklart och det gör även jag och prioriterar att dricka cola framför att äta griskött eller dricka alkohol ..haha . Lycka till på din resa och jag hejar på dig. Kul att få följa med på resan och se att du kämpar med samma saker.

  5. Sofie

    Så intressant att läsa! Tack för att du delar med dig om din resa. Intressant att de är de små sakerna man börjar med, då känns det inte så tufft att ta bort dem i ens liv… Har själv börjat en resa med träning men också att ta tag i både kost och min ömma kropp hos kiropraktikern.