Från avokado till miljötankar men mest om tarmfloran – Johanna Kajson
johannakajson

Johanna Kajson

Från avokado till miljötankar men mest om tarmfloran

Goooodmooorgon MÅNDAG! Från mig, mina gråa hår och utväxten, haha. Och lokalt odlade små tulpaner, älskar lokalt odlade frasiga tulpaner!

 

 

Började dagen med att prova en antiinflammatorisk shot från Food Phamacyboken och fortsätter utforska…  Jag har aldrig köpt hem gurkmeja innan men varit nyfiken på denna “golden milk” som så många hyllar så den ska jag också varva in i veckokosten – just nu lägger jag till ännu mer grönsaker och försöker tänka ännu mer på hur jag kan mata den goda tarmfloran än tidigare och att ta en sån här shot var ju enkelt, att dricka varmt citronvatten på morgonen är enkelt och bra för jag får lätt i mig för lite vatten och jag dricker inte juice så om jag inte dricker varmt citronvatten blir det lätt att jag missar vätskan – den gröna smoothien de hyllar att lägga till blir också ett toppenkomplement och eftersom jag inte äter 2 middagar om dagen så tänker jag att en varm, god lunch fortsätter jag köra på men lägger till att jag äter en hög med grönsaker och den gröna smoothien på eftermiddagen – boostar loss helt enkelt. Men jag gör det inte svårare än så.

 

 

Två grejer som alltid slår mig är dock hur dyrt det känns när man ska ha i en färsk avokado och en färsk citron varje dag hit och dit samt att miljöaspeketen sällan vägs in när man ska äta bär och avokado året runt hur som helst. Jag har ju fokuserat en del på miljötänket när jag handlar mat och tänkt på det när jag ser alla bowls med färska bär hit och mängder med avokado dit i kosten hos andra som vill boosta sig – det blir ju inte hållbart ur ett miljöperspektiv där jag aktivt slutat köpa blåbär och jordgubbar på vinterhalvåret när det inte finns lokalt odlade. Och då slår det mig att vi VERKLIGEN lever i en tid där man har FÖR mycket information och för mycket val emellanåt. Som jag skrev om för någon vecka sedan att jag har svårt med val och svårt med samhällsval där det liksom finns ett sätt man registretat och läst att man “borde” tänka så lagras allt sånt i mig och det blir EXTREMT svårt att leva upp till alla dessa “borde” som jag registrerat i min hjärna…  Så även om jag fortsatt tänker på miljön och sopsorterar och köper ekologiskt och närodlat så gott det funkar så får jag dra ner den prioriteringen lite i hjärnan om jag nu ska fokusera på att dra upp sinnesnärvaron kring antiinflammatoriska val och att boosta på med vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer som gör gott för tarmfloran, haha. Jag har ju gjort massor med tester och nu är jag nyfiken på ett tarmfloretest, hehe. Någon som gjort det? Jag läste att ca 80% av immunförsvaret sitter i tarmen och det känns ju viktigt att se till att där är en härlig miljö då såklart, haha.

 

 

Och serotonin som ju är en del av PMS-medicinen jag tar ett par dagar i månaden men som läkaren rekommenderade att jag skulle ta 14 dagar i månaden – alltså hälften av varje månads dagar trots att jag bara känner mig ur balans kanske 3-5 dagar – där sitter 5-10% av serotoninet finns i hjärnan men de andra 90-95% sitter I TARMEN!! Hej hopp, nu började det verkligen bli intressant hur vad man matar sin lilla fina tarmflora med tänker jag! Jag tror inte på förbud men att mata tarmen med ännu mer shots och gröna smoothies känns inte så svårt och grönkål och broccoli och spenat är jag ju redan besatt av att äta, haha. Så den förändringen jag möjligtvis klurar på är att byta ut pastan när vi lagar det till familjen till bönpasta och käka grönsaksmiddag vid fem med kidsen och fortsätta äta förbrödet framför rågbrödet liksom. Det är lite lagom förändring just nu tror jag – ska ha rådgivning med hon som gjorde min ansikts och tungdiagnostik förra veckan idag och bolla vidare vad hon tror kan vara hjälpsamt. Men jag har också tagit pms-medicinen igårkväll för att lugna mitt system och bokat en tid till läkaren på vårdcentralen för att fråga om man verkligen ska hoppa in och ut på denna pms-medicinen så som läkaren på Kry sa – det verkar som att det kan rubba seratoninsystemet nämligen för det bör trappas upp och ner snarare… Och att gå på dubbeldos p-piller är jag inte jättesugen på men att få läkartid till mitt endometriosteam i Malmö kommer ta minst 3 månader och det orkar jag inte vänta på för rådgivning.

Ja ni hör ju – rörigt och många tankar som snurrar men helst klart är att om jag var uppriven, uppgiven, ledsen och kände mig ensam och maktlös förra veckan så har jag fått tillbaka mitt positiva tänk och jävlarenamma igen och kavlar upp ärmarna och utforskar vidare.

 

 

Appråpå bröd så fick Rickard en brödrost i födelsedagspresent – han rostar helst Söderviddinges rågbröd och jag har nykärlek till deras fröiga kraftbröd. Jag är stor fan av Söderviddinge sen långt tillbaka för det är bakat runt hörnet och med fåtal och framförallt riktigt ingredienser så eftersom vi inte orkar baka eget bröd som småbarnsfamilj med för lite tid och intresse för det så köper vi i bröddisken och då är det så nära hembakat eller bageribakat vi kan komma i bröddisken tänker jag. Hur som – barnen har också börjat gilla att rosta rågbrödet och vår gamla rost vi köpte när vi flyttade in i lägenheten i Stockholm som använts typ varje dag sedan dess började ge upp så nu fick Rickard en masterrost där man kan rost FYRA brödskivor smatidigt – hurra. Hela familjen kan få rostat bröd samtidigt minsann, det känns ju bra inför skolstarten i höst när vi ska äta frukost hemma på vardagarna med, haha.

 

 

Han fick en skaldjursplatå också, skulle bjudit honom på ostron i lördags men fiskaffären hann stänga så det får bli nästa helg – men tänk er ostron och rökta räkor här på detta fatet? Eller så använder vi det och lägger grillade grönsaker och kött längst upp och ugnsrostade potatisar och morötter längst ner och någon sås i en skål och serverar här ute en ljummen sommarkväll. Jag har hyrt in platåer på många bröllop och kört sharefood mitt på bordet och det blir alltid succé så nu tänkte jag att det blir kul att ha en hemma.

 

 

Det var det – nu ska jag jobba med bröllop resten av dagen och köra lunchtabatan på stranden. Och dricka en grön smoothie och läsa klart food phamacy ikväll tänkte jag. Gillar sista meningen på sidan ovan – det viktiga är att du  tar det i din takt. Du vet vad som funkar bäst för dig. Gör allt på en gång eller fokusera på ett kapitel i taget. Eller ett recept. Eller ett ord.

Och jag börjar med gröna smoothien, shoten och att krydda ännu mer med kanel, kardemumma, svartpeppar, gurkmeja, ingefära och alla örter. Och att skippa äta upp makaronerna ur August skål klockan fem för att det är onödigt att det slängs ur ett miljöperspektiv och samma sak med deras macka som kanske inte äts upp – den skippar jag att äta istället för min rågmacka “för det är ondöigt att den slängs” för även om jag vill dra mitt strå till stacken för miljön så får jag rädda min egen tramflora först nu, haha. 2021 är året när jag sätter mig själv först en stund och vårdar, plåstrar om och bygger upp mig själv. Sen kanske jag orkar hjälpa till att rädda andra lite igen.

Och för att balansera upp allt om tarmfloran och mitt hopp om att det ska hjälpa mig så vill jag lägga in denna texten också – för det är som det står i boken inga sanningar att detta ska lösa allt, det är ny forskning och om 5 år vet man ännu mer och om 10 år ännu mer och en hög av vad som rekommenderas idag kommer man kassera då – så är det ju alltid.

Forskning på tarmfloran är ett av de hetaste områdena i dag och engagerar forskare världen över. Det görs dagligen nya kopplingar mellan tarmfloran och hälsan. Men med det sagt är forskningen fortfarande i sin linda och i dag vet vi bara en bråkdel av vad vi kommer att veta om några år. Ingen sitter på facit. Vi är inte forskare eller specialister utan ser oss mer som nyfikna grävande journalister som delar med oss av det vi hittar. Om det kommer fram något som motstrider en teori så är vi de första att publicera det. Obestridlig fakta vi vet i dag är dock att största delen av vårt immunförsvar sitter i tarmen och att det påverkas av vår livsstil där maten utgör en av de största faktorerna. Här är forskningen enig. – Elizabeth Norin, docent på mikrobiologiskt centrum på Karolinska Institutet

 

Ha en mjuk måndag och en fin start på veckan.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här!

Kommentarer
johannakajson

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Jenny

    Tack för att du lyfter det problematiska med vissa råvaror och klimatfrågan, håller helt med och viktigt att det ändå ifrågasätts! Som flera redan skrivit så är ju frysta råvaror bra ersättare, särkilt bär som en av mina livräddare på vintern. Vi bunkrar både egen (och svärföräldraplockade) blåbär och lingon och köper andra frysta bär på affären.

    1. johannakajson
      johannakajson

      <3, ja det har varit lurigt att se i många influencers flöden alla dessa färska bär som det toppas med varje morgon och stora färska bär skålar till mellis och avokados i högar varje dag utan reflektionen kring det, hrmm. Nu skrev någon att frysta avokadso innehåller citronsyra som gör att den inte blir antiinflammatorisk så det är ju hela tiden sån jäkla evig balansgång man ska hålla på med hit och dit i varenda litet val – uttröttande minst sagt så jag får nog pausa tanken om mijlön om jag ska kunna göra denna resan för mig själv just nu men det TAR EMOT ENOOORMT…

      1. Jenny

        Förstår dig verkligen, men kom ihåg att bara genom att du väljer att problematisera det I det här forumet så gör du en hel del för miljön. Ps tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du testar om den antiinflammatoriska kosten funkar för dig, du har ju ett tydligt syfte, men jag förstår till 100 % hur uttröttande det kan vara…. Med vänlig hälsning, en annan HSP:are

  2. Karin

    Intressant att läsa! Tack för att du delar med dig 🙂 Blir också sugen på att testa golden milk och på nytt försöka hitta goda recept på gröna smoothies (tycker det är svårt att få till goda såna men vet att jag har lyckats nån gång tidigare). Och kanske citronvatten på morgonen 🙂 Det skulle kunna vara lagom steg för mig i vår! Gällande avokado har jag sett att det finns fryst avokado i bitar att köpa, det kanske kan vara en kompromiss, att köpa såna ibland iaf, istället för färska..?

  3. Sara

    Eftersom dina symptom inte stämmer med Endometrioslistan så kanske du har något annat? Varför inte vidga vyerna och tänka större?

    1. Anna

      Fryst avokado innehåller tyvärr citronsyra som är en väldigt inflammatoriskt ämne! Annars är ju frysta råvaror en riktigt guldklimp.

    2. Anna

      Fryst avokado innehåller tyvärr citronsyra som är ett väldigt inflammatoriskt ämne! Annars är ju frysta råvaror en riktigt guldklimp.

  4. Malin

    Måste bara tipsa dig om Cleanlifestyle.se , hon har även Instagram. Hon har kört något som heter gröna kuren och har en tarmsjukdom så hon äter rätt kost för att slippa medicin(som heller ej fungerade) in och kika!