Är bröd inflammerande? – Johanna Kajson
johannakajson

Johanna Kajson

Annons

Är bröd inflammerande?

Alltså!!

I dagarna kom mitt svar på min DNA-analys tillbaka och det var liksom en hel bok som berättade precis hur just min kropp tar upp och svarar på olika saker som man äter, dricker eller t ex träning. Helt otroligt att jag inte visste innan att så pass mycket ligger i vårt DNA!! Visste ni det? Jag har inte hunnit läsa allt och jag ska få lite guidning i svaren i boken också i butiken så jag återkommer med update, ni var många som ville att jag skulle fråga om rabattkod om jag nu var nöjd vilket jag är så jag har mailat dem om det till er :).

 

 

Det känns som jag är på en konstant hälsoresa och jag har alltid gillat att FÖRSTÅ mig själv, min kropp, mina sinnen och allt bättre. Jag gillar inte för flummigt dock, jag vill gärna ha belägg för sånt jag tar till mig och detta var verkligen spännande läsning!

Något annat som är spännande är antiinflammatoriska råvaror och att tänka på att tanka på mig med såna råvaror. Jag har läst på lite och det är inte speciellt svårt egentligen, jag ökar upp med de bästa grejorna men anpassar inte resten speciellt mycket. Jag är inte känslig mot varken gluten eller laktos enligt min DNA-analys vilket var exakt som jag misstänkt, haha. Jag tror på balans och inte förbud och denna artikeln från Sahlgrenska tyckte jag pålyste att allt man rekommenderas äta i antiinflammatoriska kosten är såklart superbra- man ska alltid tanka på sig med bra grejer såklart. Och att äta socker eller vitt bröd som nästan blir till socker vet vi ju att det är inte bra för hälsan. Så det är rätt logiskt egentligen. Balans.

 

Hur fin var denna pionbusken jag hittade i helgen??

 

Om jag ska tro på att vissa livsmedel driver på inflammationer lite mer så är den enda egentliga förändringen jag “borde” göra är att byta ut brödet till ett rågbröd – just nu lever vi med Södervidinges osötade råg levain och jag äter nog onödigt mycket bröd OM det nu kan påverka tarmfloran. Jag äter ju mycket grönt och mycket havre naturligt och bär går jag bananas på nu så det är väl kanske brödet men rågbröd är sååå tråkigt tycker jag, haha. Detta brödet lät ju dock gott och fröknäcke är ju en favorit såklart.

MEN det jag tycker är så jobbigt när man kika lite på kost är att det nästan ALLTID är kopplat till vikt och viktnedgång och det triggar mig så därför är det oftast lättast att skita i det helt och äta vad jag vill. Jag har alltid ätit grönt, är ingen som överäter eller hetsäter och när jag säger att jag äter mackor istället för middag så är det 2 mackor – inte 8 som så många säger att de vräker i sig för att kunna bli mätta. Så jag vet ju att jag egentligen har balans. Och att jag helst inte ska tänka på eller experimentera med kost alls för då åker jag dit i jobbiga mattankar och jag varken behöver eller ska gå ner i vikt – jag vill bara tanka kroppen med bra grejer. Och inte elda på inflammationerna endometriosen ger såklart men jag undrar – finns det vetenskapliga belägg för att två mackor  eller pasta till lunch gör detta om man nu äter resterande kost full med färgsprakande mat?

 

Svårt det där.

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
johannakajson

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Angelica

    När min IBS var som sämst så körde jag en AIP (anti inflammatorisk paleo) diet som jag hittade online. Som var en 30 day reboot. Man åt alltså bara den här strikta och lite tråkigare kosten i 30 dagar. För mig gjorde denna vila/reboot att jag sen var så mycket mindre plågad av magsmärtor i ett helt år efter! Efter dem 30 dagarna kan man ju så behålla vissa element från det tänket och äta sånt ibland men mer i balans. Det jag passade på att göra var dock att addera ett livsmedel i taget av dem som varit ”förbjudna” under dem 30 dagarna för att lära mig mer om vad jag reagerar på. Men vet man redan det så kan man ju skippa det. Ville i alla fall tipsa om att man kan testa en sån 30-dagars utmaning mer och se om man som jag får lite extra skydd mot smärtor sen en tid framöver istället för att behöva avstå livets goda for good. 🙂 Tycker för övrigt du är så inspirerande!! Detta med att bli påmind om att vara positiv trots att man har ont och ändå välja livet och glädjen är så bra att bli påmind om för alla oss som orättvist har nån form av smärta som inte alla har! Du är fantastisk!

  2. Angelica

    När min IBS var som sämst så körde jag en AIP (anti inflammatorisk paleo) diet som jag hittade online. Som var en 30 day reboot. Man åt alltså bara den här strikta och lite tråkigare kosten i 30 dagar. För mig gjorde denna vila/reboot att jag sen var så mycket mindre plågad av magsmärtor i ett helt år efter! Efter dem 30 dagarna kan man ju så behålla vissa element från det tänket och äta sånt ibland men mer i balans. Det jag passade på att göra var dock att addera ett livsmedel i taget av dem som varit ”förbjudna” under dem 30 dagarna för att lära mig mer om vad jag reagerar på. Men vet man redan det så kan man ju skippa det. Ville i alla fall tipsa om att man kan testa en sån 30-dagars utmaning mer och se om man som jag får lite extra skydd mot smärtor sen en tid framöver istället för att behöva avstå livets goda for good. 🙂 Tycker för övrigt du är så inspirerande!! Detta med att bli påmind om att vara positiv trots att man har ont och ändå välja livet och glädjen är så bra att bli påmind om för alla oss sim orättvist har nån form av smärta som inte alla har! Du är fantastisk!

  3. Christina

    Hej Johanna,
    Om du tycker att det är intressant att läsa om antiinflammatorisk kost så måste bara rekommendera Food Pharmacy. Väldigt intressant läsning om hur maten vi äter påverkar kroppen. Dessutom var den underhållande och man hade en sund inställning tycker jag. Man behöver inte ändra på allt. Börja i med att införa ngt och fortsätt successivt. Som en kompis till mig sa (hon har tränat väldigt mycket och är väldigt duktig på mat och näringslära): Man ska ju leva också!!!! Blir ju inte roligt om man förbjuder det som är gott och smaskigt (Läs godis mm) utan man kan ju tänka sunt och förnuftigt! Kanske äta bra och vettigt till 80% och göra små utsvävningar på de resterande procenten. En annan bok som lite går hand i hand med Food Pharmacy är “Eat Clean” av Kristina Andersson som är näringsfysiolog. Den handlar om att man ska äta så rent som möjligt (unvika socker och tillsatser i maten). Provade några recept och det var jättegott. Hon skriver om att stärka immunförsvaret och sambandet mellan vad man äter och hur man mår. Rekommenderas också starkt. Lååååång kommentar men jag gick igång på ditt inlägg för detta är ju så spännande! Stor kram och all lycka /Christina

  4. Karin

    Om man läser det du länkat till på Sahlgrenska så menar ju de att antiinflammatorisk kost inte är belagt att det fungerar. Det finns ett samband mellan tarmflorans sammansättning och låggradig inflammation, men att den går att påverka med kost är inte belagt, enligt vissa inte ens troligt. Lyssna på podden Sinnesjukt när de tar upp boken Kimchi och Kombucha. Väldigt bra granskning!

  5. Johanna Håkansson

    Åh suck! Jag håller med. Jag försöker äta nyttigt. Är INTE allergisk mot gluten men jag märker om jag äter för mycket mjöl i bröd, annan mat att magen plutar, är degig liksom känner mig trött och ibland märkt på avföringen. Men min morgon det går liksom inte utan kaffe och bröd. Bakat filmjölksbröd någon gång och valt glutenfritt mjöl istället. Detta receptet https://www.arla.se/recept/hurtbulle/

    Detta mjölet: https://www.apotea.se/finax-mjolmix-glutenfri-900-g?gclid=EAIaIQobChMIwtWXxvSv4gIVgkIYCh0WSg5LEAQYAyABEgLnbfD_BwE MEN INTE DETTA det ska vara samma förpackning men grön istället det är ett mörkt bröd på bilden. Finns att köpa i mataffär bland glutenfritt. Lätt lagat bröd o väldigt gott. Jag köär ner allt i stacmixern så mixar det sig själv bra.

  6. Ninna

    Hej, det där med inflammation i kroppen är så intressant. Kroppen är ju komplex men allt är så logiskt när man tänker efter och idag har forskningen nått nya höjder. Ex Diabetes, hjärt o kärlsjukdomar, och jag har för mig även endometrios är inflammatorisk sjukdom. När bukspottkörteln fattas på näringsämnen när den ska producera hormoner får vi problem med blodsocker vilket kan ge diabetes. Eller om kalciumomsättningen i sköldkörteln rubbas kan resultera i fibromyalgi, vilket också räknas som en inflammatorisk sjukdom. Beroende på vilken näringsbrist i vilket organ som producerar livsviktiga hormoner, ger olika slags sjukdomar. Det är så mycket vi inte vet, som vi nog alla önskar att vi visste men vår kropp är uppbyggd av celler och bakterier, för mycket av onda bakterier ger inflammation som kan påverka olika organ, vilket leder till olika sjukdomar. Därför vet många idag att ex kött, mjölk, och mjöl är livsmedel som orsakar inflammation i vår kropp. Finns många fotbollsspelare och atleter idag som gått över till vegansk kost för att de orkar mer då, kroppen återhämtar sig lättare och skador,/inflammationer läker fortare när de äter mat baserad på icke inflammatorisk mat. Du behöver inte vara glutenintolerant eller allergisk mot laktos för att maten du äter ska göra dig sjuk. http://www.kurera.se är en bra sida med mycket info kring detta och ny forskning

      1. EN

        Hej!
        Tänk så här: att om tex rågbröd skulle vara inflammatorisk som ett exempel!
        Då skulle ju alla Elitidrottare få problem.
        Vad skulle dom då äta? Dom är ju beroende av alla “farliga” näringsämnen för att kunna prestera! Så viktigast att hitta balansen! Itan att tänka för för mycket! Uteslut bara det DU mår dåligt utav! Så ränker jag iaf(privat)
        Jag lever både med kronisk smärta och kostproblem jag också!
        Leg fysioterapeut Idrottsmedicin och smärta.

        1. johannakajson
          johannakajson

          Ja alltså jag tänker ju också så egentligen, min kropp signalerar väl om det finns något jag mår dåligt av (för vissa är det kolhydrater, andra fet mat, någon kanske för stark mat och för några – få vad det verkar som – så påverkas man inte alls av det man äter. Min kropp verkar trivas bäst när jag äter allt i balans. Känner aldrig igen mig i dem som får ”svullen mage” och ont av gluten eller av dem som får ”problem” med magen vid för mycket kött eller mår dåligt av för mycket fet mat. Känner ju min kropp sjukt bra så att den inte signalerar något speciellt vid någon speciell kost gör att jag vill tro som du – att just jag kan käka både pasta och macka precis som broccoli och bönor och inget gör någon skillnad. I dont know, klurigt när nya hälsotrender hetsas. Hrmm. Men jag menar – KLART det är bra att äta mycket färggranna grönsaker, nötter, bär, havre osv. Det har man ju vetat länge tänker jag… och periodisk fasta – det är liksom inget nytt påhitt ju – så har vi alltid ätit här hemma. Man käkar kvällsmat vid 19/20 tiden och sen inget förrän vid 07/08 på morgonen. Det är normalt i mitt huvud, haha. Så förvirrad nu.

        2. Ninna

          Såklart, men det är många som är hjälpta av antiinflammatorisk kost och det kan man ju inte sticka under stolen med? Fakta är fakta och forskning likaså. Jag pratar inte om bara bröd, kött osv utan det är transfetter och andra ämnen som finns i maten som gör oss sjuka. Du som ändå är leg fysioterapuet kanske borde veta lite mer inom detta område,. Hur mycket av den maten vi äter som påverkar oss utan att vi vet om det. Jag har alltså pratat med en barnläkare som nyligen pratat om diabetes och andra sjukdomar kopplade till för mycket fel mat i kosten. Den nya forskningen kring kosten behöver nå både läkare och allmänheten och sedan hur man ska ta sig ur det. När du är sjuk, alltså på riktigt sjuk som vid ex Diabetes så kan inte du äta lite så som du vill och känner för när du vill. Samma gäller vid många sjukdomar. Har du högt blodtryck ligger du knappast och trycker i dig sådant som höjer blodtrycket. För att sedan ta medicin som sänker det, utan du tar tag i din hälsa och gör så gott du kan. Visst behöver man inte utesluta allt beroende påvilken sjukdom man har men det är också upp till var och en. Du kan inte förvänta dig att må bra eller må lite bättre om du har det tänket, tyvärr. Jag lyssnar hellre på läkare och forskare än en fysioterapuet, inget illa menat. Men jag har en kille som lider av sakriolit och IBS, mamman har fibromyalgi och IBS och högt blodtryck, pappan har diabetes, högt blodtryck och har fått hjärtinfarkt. Alla dessa är inflammatoriska sjukdomar. Jag tror att vi alla behöver läsa på och forska innan vi uttalar oss. Ingen här är expert men samtidigt finns de som är mer pålästa och har kontakt med bra och utbildade läkare. Good luck

          1. johannakajson
            johannakajson

            Ja men GUD ja!!! Klart – jag tror antiinflammatorisk kost är dunder, äter ju en hel del av det och som sagt på det sättet redan innan utan att ha satt den etiketten på det :). Men jag menar att jag personligen tror inte på att det finns ett sätt som passar exakt alla – däremot mår jag de flesta bra av antiinflammatorisk kost, grönsaker, bär osv är ju dunderbra tänker jag 🙂

          2. Karin

            Och om man nu skulle lyssna på forskningen är alltså antiinflammatorisk kost INTE belagt i forskning. Det betyder inte att det inte kan fungera. Men det betyder att man inte kunnat påvisa resultat i forskning, Man får ju såklart tro vad man vill, som att vara kristen, tro på andar eller antiinflammatorisk kost om man vill det. Bara för att det inte är bevisat betyder det ju inte att det inte finns.

        3. Ninna

          Jag vill också tillägga till EN att som en atlet sa, han åt skräpmat under hela uppväxten, läsk och halvfabrikat men han har klarat sig bra ändå, medans det finns de som ätit samma som faktiskt blivit sjuka av det. Vi är alla uppbyggda på samma sätt men vi har alla olika förutsättningar att klara oss i detta liv. Genetik, kost, luften vi andas, stress mm. Ex har man stor chans att drabbas av en inflammatorisk sjukdom om ens föräldrar har det, du kan alltså ha en som har fibromyalgi som en jag känner, hennes dotter fick endometrios men inte fibromyalgi. Båda är inflammatoriska sjukdomar. Man ska oftast ha anlag för att kunna utveckla vissa sjukdomar och det spelar kanske inte stor roll vad man äter just då för inte kan man veta att man ska drabbas. Men när du väl vet, då vet du hur du ska agera. Eller det vet du inte men du läser på och du gör vad du kan för att hjälpa din kropp. Du kan inte göra så mkt åt stressen, inte heller giftig luft du andas o du kan nog inte göra något åt dina gener men du kan bestämma vad du stoppar i din kropp.

Annons