Jag vill sluta stressa nu – Johanna Kajson
johannakajson

Johanna Kajson

Jag vill sluta stressa nu

Just nu sitter jag här:

 

Klockan 20:30 i kvällsolen med nyplockade rabarber från vår egen trädgård, en skål med jordgubbar, körsbär och lite choklad och härlig blomster och tänkte spela in veckans gravidvlogg och kvällsblogga lite… Jag var så jäkla ledsen igårkväll, jag hetsjobbade igenom tre timmars mail och grät parallellt för jag kände ju att hela kroppen och själven önskade att få vila istället och bara kolla på någon serie eller bläddra i en tidning. Ha vanlig vardagskväll – vad som nu är vanligt när man har eget företag men iaf hinna ikapp med mig själv och slökolla på något, men samtidigt så låg jag så back så jag kunde ändå inte slappna av och eftersom jag visste att jag skulle till psykologen idag och det brukar ta så otroligt mycket på krafterna så kände jag att det är bättre att försöka låta bli att jobba alls idag istället – så jag betade av rubbet i liggande ställning från soffan där inne och lovade mig själv att imorgonkväll ska jag sitta där ute i min fina trädgård tills det blir mörkt. Och så blev det.

Jag hade ju mysfrukost med Charles imorse och lämnade vid nio-tiden och körde hem för att byta om och köra in mot Malmö och min psykologtid. Förra blev inställd och just där och då var det nog lika bra för jag var så stressad men idag kände jag att lugnet hade lagt sig från gårdagens jobbande och gårdagens gråtattack för att picknickkorgen vi slängde ihop blev allt annat än jag tänkt mig (hej gravidhormoner), Berättade jag det? Jaja, oavsett så kändes allt betydligt bättre idag och jag hade sikte på att inte jobba alls utan först psykologen, sedan lunch med Nea och sedan hämta C tidigt tillsammans med mamma för att ha en eftermiddag på stranden och verkligen bara vara ledig…. Eller sjukskriven. Vila och vara i nuet iaf.

Och så blev det, jag dök upp hos min fina vän Nea mörbultad med tårar i ögonen och fick en varm kram och sen landade jag mjukt där över en laxokadosallad från mitt favoritställe Holy Greens och vi pratade och pratade och bollade och kärleksbombade varandra. Precis vad jag behövde – SÅ lätt att boka av men EXAKT det man ska prioritera när livet snurrar lite för snabbt. Sen köpte jag svenska jordgubbar på vägen hem och åt mitt favoritmellis på sommaren med mamma och Charles (jordgubbar med Special K och 3% mjölk – inte mellanmjölken som annars får bo i vårt kylskåp och ska man lyxa till det ännu mer så häller man på socker och vispgrädde också…. Hej sommar!) Fint det, sen cyklade vi till glasskiosken och mötte Charles kompis och mamma som är hög-HÖGgravid och föder vilken dag som helst, himla spännande och sedan landade vi på stranden. Och jag badade – doppade huvudet långt under havsytan och flöt omkring…

Och för första gången i år så fick jag min lilla badkruka att bada han med, det var lycka för själen att bara plaska med honom precis hur länge som helst busa med mormor och jaga runt och plaska lite till. Leka hundar, panga hajar 1711 gånger (man slår på varje våg som kommer) och skvätta vatten på varandra tills vi kiknade av skratt. Det viktigaste jag har.

Jag tog bara fram kameran precis innan vi skulle gå upp och hem för att föreviga detta första dopp men annars så var jag så närvarande och bara njut av min lilla filur – gud så roligt och mysigt vi hade det! Vi hann bygga lite sandslott också innan vi tog oss hem och jag plockade ihop en morsdag-grillmiddag som jag bjöd mamma på i solen medan Charles lekte med tåget och vattnade blommorna och pallkragarna här ute. Och åt årets första egenodlade jordgubbe – han var så himla lycklig när den där grön-röda jordgubben vi haft span på så länge äntligen var mogen och redo att plockas och som han njöt. Jag fick smaka lite också – ahhh så gott!!

Jag vill landa nu. Jag vill vara här och nu. Jag vill göra ingenting och jag vill göra allting men bara om jag känner för det. Jag vill inte stressa mer, jag vill inte jobba så här mycket mer och jag vill inte trixa med andra grejor mer – jag vill prova ligga på rygg och göra ingenting. Eller kolla på en serie. Eller läsa en tidning. Eller sova. Nu är det 5 veckor kvar och det är dags för mig att på allvar varva ner.

Så min fråga till er är – HUR gör man? Det finns ju alltid saker att göra, saker man borde göra eller saker man vill få gjort och jag är inte av naturen lagd till att lägga mig ner raklång och göra ingenting. Men jag känner att min kropp och själ behöver det nu.

 

Alla tips är välkomna <3

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
johannakajson

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Sandra

    Härliga tips du har fått. När jag har läst din blogg får jag känslan av att du redan nu är superproffs på att vila och ta hand om dig själv. Du verkar ju göra massa måbra saker för dig. Sovmorgon, C på förskola, luncher, frisör, spa, hotell. Jag tror att du ska fortsätta som du gör. Njut!

  2. Sandra

    Tror inte att jag kommenterat förut men nån gång ska väl vara den första! 😃
    Min resa till att lära mig stressa ner/koppla av är låååång och fortfarande pågående. Jag fick i november diagnosen depression med utmattningssyndrom efter att under alldeles för lång tid ha kört på i ett tempo som inte fungerade. Jag försökte lösa händelser på jobbet som inte låg på mig att lösa, lägg därtill en chef som inte fungerar. Jag jobbar inom offentlig sektor, med människor i extremt utsatta situationer.
    Min hjärna sa iallafall ifrån där i november. Jag fungerar inte längre som jag vill. Jag klarar inte stress alls längre, kan inte hantera oväntade och ändrade händelser och att planera den enklaste sak (typ veckomatsedel) blir som att bestiga Mount Everest. Syn- och hörselintryck är jag bättre på att hantera nu men det är lång väg kvar.
    Jag vet inte om jag har nåt bra tips egentligen. Jag försöker fortfarande lära mig vad som är bra och funkar för mig. Men att sitta i en stol och bara vara med lite svenska jordgubbar tycker jag låter alldeles underbart! 😃 Nu får jag nog vänta lite innan jag kan plocka mina egna jordgubbar (bor i Sörmland), men jag ska plocka dem med andakt och tänka på dig när jag sitter i min stol på altanen och äter dem och komma ihåg att bara vara här och nu.

    1. johannakajson
      johannakajson

      ÅH tack snälla för att du tog dig tid att kommentera! Förstår HELT det där med mount everest av “små” saker för jag har varit där också, sån jäkla varningsklocka att det blir så svårt att göra det mest enkla. <3

  3. Cissi

    Jag tänker att man får bestämma sig haha, skittöntigt kanske men det är bara du som kan se till att vila om du vill vila. Kanske be din man, vänner & familj att backa upp ditt beslut & våga ifrågasätta om du börjar prata om ”måsten”? Kärleksfullt putta ner dig i vilan igen liksom 😉 eller vila på annan plats än hemma där du inte har så många måsten? Autosvar på mejlen eller ett tillägg i mejlsignaturen att du dragit ner på tempot? Skriva dagsschema med måsten som är bra för själen som att bada, läsa en bok, kolla på serie, baka en god kaka, och checka av dem som saker på att göra listan, kansle blir lite som att lura hjärnan då & lättare att göra? Unnar dig all vila du kan få fina du <3

    1. johannakajson
      johannakajson

      Autosvar på mailen – SÅ bra!! Det ska jag lägga in redan i juni, tack! Och lura med att lägga in i checklistan är SÅ smart – himla bra tips!!!

  4. Ellen

    Jag skulle nog säga att bästa sättet för mej att varva ner helt är att dela upp dagarna, saker som är måsten ser jag till att göra på Måndagar och Torsdagar så man kan helt slappa på helgen och ha familjetid och sen ta igen det som måste göras igen efter helgen. Gör allt så enkelt för dej som det går (städhjälp, internethandla mat osv)
    Sen mer ytliga saker som jag unnar mej är Fredags blowdry varje vecka och sen manikyr och pedikyr varannan, äääälskar att bli ompysslad!
    Läs en bok istället för att scrolla på mobilen eller lyssna på en podd tycker jag också hjälper att varva ner.
    Även att laga mat tycker jag är härligt, prova ett nytt recept.
    Hoppas du får fler bra tips och att något funkar för dej för herregud jag blir stressad av att läsa hur du håller igång ibland med alla bollar, sån kämpe du är verkligen!!

    1. johannakajson
      johannakajson

      Men JA vilken briljant i dé med fredags blowdry (finns nog inte i lilla HÖllviken, buhuuu) – det ytliga hjälper faktiskt jättemycket!! Och lyssna på podd brukar hjälpa, förr promenerade jag men jag får ju inte göra det så det är just det att jag är fast här hemma som gör det svårare att lägga mig ner tycker jag… Tack snälla för tips <3

  5. Tess

    Åå hinner aldrig kommentera i den grad kag vill längre pga en sjuveckors och treåring 😂. Full fart!
    Ha hur tusan gör man? För mig finns det två saker som gör det lättare att vara i nuet och bara vara utan måsten etc. 1. Glöm telefonen! Har jag den med mig eller tillgänglig så är det minsann ngt jag måste anteckna eller kolla upp, eller scrolla bort alldeles för lång id på Instagram som inte ger mig avkoppling 2. Min psykolog jag gick till efter jag fick en stroke nu som gravid sa ”vet du…. jag tror inte du är redo att lämna dina to-do- listor…. så därför är deg dags att avkoppling/återhämtning (och specifik vad för avkoppling) står med där OCH det ska vara topp tre prio, alltid”. Hårt men nödvändigt för mig initialt. NU har jag börjat inse att jag ”förtjänar” avkoppling. Att det gör mig mer harmonisk, effektiv, ja you name it. Precis som träning gör dig mer effektiv är även återhämtning en viktig del. Art tänka så funkar på mig.

    1. johannakajson
      johannakajson

      ÅH VAD KLOK IDE AV PSYKOLOGEN!! Det brukar stå med “vila” men det hjälper ju inte så mycket för det stryker alltid med…. Så istället ska jag skriva “läsa tidning 20 minuter i däckstolen” eller “ligga på spikmattan 10 minuter”. TACK TACK TACK. Och heja dig i kaoset – då får tipsa mig om alla dina bästa tvåbarnsknep sen!!!