3 festliga tips till – Johanna Kajson
johannakajson

Johanna Kajson

Annons

3 festliga tips till

Fick in tre frågor till om fest och bröllop, här kommer svaren!
 

 
 

“Hej!  Vilken fantastisk fest du verkar ha haft!! Du lyckas alltid få till partykänslan känns det som 🙂 Om jag fick önska svar på en fråga så vore det hur man skapar en festkänsla på sitt bröllop? Vi gifter oss den 30:e juli och det viktiga är att alla ska ha kul och dansa hela natten lång. Det ska vara en av de bästa festerna!! Hur lyckas vi bäst med detta?”

 Det viktigaste är att ni har valt bra toastmaster och berättat för dem att det är FESTSTÄMNING ni vill ha. Toastmasters och gäster har en tendens att tro att man ska ha något högtidligt lite stelt över stämningen så det är verkligen viktigt att man berättar för dem att man önskar att de bryter det stela kvickt. Sen kan man själv ha planerat in lite saker för att visa sina gäster att man vill ha kul – vi hade roliga skyltar utanför kyrkan där det stod “låt inte vår kärlek blända er – ta ett par solglasögon” och så hade vi köpt olika fula solglasögon som alla tog på sig – gissa om vi alla skrattade utanför kyrkan istället för den tryckande, högtidliga stämningen som vi hade där inne. På ett annat bröllop började vi hela middagen med shots och på ett tredje fick gästerna godis till fördrinken istället för stela snittar. Små enkla grejer som “ruckar” på det traditionella, stela bröllopet. En annan bra sak är att samla alla på fredagen, det gör att folket har träffats och det stela är brutet – alla är peppade och avslappnade inför lördagen. Sista tipset får nog vara att även berätta för familj, vänner ni träffar osv att ni önskar fest och att de inte ska vara stela och konstiga. De sätter stämingen så passa på att hinta och berätta hur ni önskar ha det när ni träffar folk nu innan.

 

 
 

 
 

“Vad va det för en lek med kuverten? Såå många bra tips du har.”

Frågan ovn är från min 30årsfest och vi ville verkligen se till att alla gäster mixades upp, släppte det stela minglandet och gick rätt in på partystämning – många kände inte varandra så därför körde vi ett race rätt tidigt med denna utmaning för gästerna.

1. Toastmastern berättade för alla gäster att de hade en gemensam uppgift, de skulle ställa sig i ett led i rätt ordning från den som lärde känna jubilaren först till den som precis lärt känna mig. Vår lägenhet är ju dessutom avlång så det passade perfekt att de fick stå från fönstret i vardagsrummet – genom köket – in i sovrummet till det fönstret som finns där inne. Denna enkla grej gör att gästerna måste snacka lite och det blir ett härligt kaos bland alla som gör att man inte hinner eller orkar vara stelt trevlig.

 

2. Toasmtastern räknade 1-2-1-2-1-2 på det gamla hederliga gympa-lagindelnings-sättet och delade därmed in gästerna i två grupper som blev mixade utifrån hur länge man känt mig. Ettorna fick gå till vardagsrummet och tvåorna till sovrummet.

 

3. De fick informationen att där låg tre kuvert i varje rum och på varje kuvert stod en beskrivning av hur man skulle vara för att kunna lösa uppgiften i kuvertet. Varje lag skulle alltså dela in sig själva i tre grupper – en som var matematisk, en som var streetsmart och en som var klurig och kreativ. Detta gjorde att alla gästerna i varje rum var tvugna att lära känna varandra snabbt och diskutera hur man är som person.

 

4. Dags att köra igång tävlingen – alla fick öppna sina  kuvert samtidigt och de hade 5 minuter på sig att lämna in uppgiften de fick i kuvertet. (en var mattekluring, en var uppskatta antal ballonger i duschen och en var kändisquiz) och sen avslutades tävlingen med en shot till alla gäster. PANG – festen höjde stämningen enormt och därefter pratade alla med alla istället för att det var smågrupper i varje hörn.

 

(5. sen hade vi bakiskitt som pris till det vinnande laget.)

 

 

 

“Johanna hjälp oss!! Jag och min sambo ska gifta oss nästa år, vi är först ut i vänskapskretsen och är ett relativt ungt brudpar(26 år när vi gifter oss). Vi var helt inställd på att gifta oss i juli, men efter att hittat drömlokalen som tyvärr är uppbokad pga tennisveckorna i Båstad har vi fått tänka om. Vi står nu och väljer bröllop i maj under kristi himmelfärs helgen(27 maj) eller ett bröllop i juni. Eftersom vi knappt varit på några bröllop själva eller har kompisar som gifta sig så undrar jag nu fall du har några tips om valet? För- och nackdelar mellan månaderna Till sist vill jag säga att jag älskar din blogg! Du är en sådan förebild och jag hoppas att jag blir en lika bra mamma som dig när det är dags.”

Men GRATTIS, vad härligt! Och tack för fina ord. Åh Båstad, mitt älskade Båstad! Tänk att ni ska gifta er där, lyllos. Hade jag gift mig i Båstad hade jag gift mig i Norrvikens trädgårdar tror jag, nu blir jag ju dönyfiken på vilken lokal ni spanat in!! Hur som helst, både maj och Juni är UNDERBARA månader att gifta sig för allt är så vackert i naturen då, nygrönskande, man kan plocka en massa blommor och alla de vackraste blommorna finns att beställa till din brudbukett. Mmm. Jag personligen skulle rekommendera er att gifta er i juni för att få en extra månad där det förhoppningsvis blir lite varmare (alltid oklart dock, lika ofta är maj varmare än juni så det är en chansning), men framförallt för att många har det sjukt hektiskt i maj och därmed är det lite mer stressigt att få in bröllopet där. (Det är skolavslutningar som är på G, aktivtetetsavslutningar, jobbfester, sista svängen med fixet inför sommaren osv osv.) I Juni har era gäster, och ni, kommit in i lite mer sommar/semestermood och det blir nog mer avslappnat och härlig stämning. Men det är ju SÅ olika det där, så är min erfarenhet i min umgengeskrets så det är nog det bästa tipset jg kan ge :).

 

 

 

 

 

 

Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
johannakajson

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Rebecca

    Tack för svaret :* vi står fortfarande och väger på sista helgen i maj eller någon helg i juni så vi klurar lite till. Har ju varit fantastiskt väder nu i Skåne så de väger upp med sista helgen i maj när den hamnar under kristihimmelfärs helgen, men så himla svårt att bestämma oss haha. Ja älskade Båstad och Bjäre, det är svårslaget på sommaren 🙂 jag älskar också norrvikens trädgårdar men de gör dock inte min sambo haha. Nu lutar det åt ett renoverat stall i torekov(tidigare fribergs lada, som nu ägs av G Swenson krog). Underbar miljö och ligger 1 km från havet 🙂 känner du till lokalen? Hört något om den? Tack igen för svaret :* och grattis i efterskott till er lilla Charles!

  2. Rebecca

    Tack för svaret :* vi står fortfarande och väger på sista helgen i maj eller någon helg i juni så vi klurar lite till. Har ju varit fantastiskt väder nu i Skåne så de väger upp med sista helgen i maj när den hamnar under kristihimmelfärs helgen, men så himla svårt att bestämma oss haha. Ja älskade Båstad och Bjäre, det är svårslaget på sommaren 🙂 jag älskar också norrvikens trädgårdar men de gör dock inte min sambo haha. Nu lutar det åt ett renoverat stall i torekov(tidigare fribergs lada, som nu ägs av G Swenson krog). Underbar miljö och ligger 1 km från havet 🙂 känner du till lokalen? Hört något om den? Tack igen för svaret :* och grattis i efterskott till er lilla Charles!

  3. Emelie

    vilka grymma tips du delar av dig med. Grym med solglasögonen, riktigt roligt ju 🙂 och att ha godis istället för snittar, perfekt 🙂

  4. Gabbi

    TACK (!) för ditt superbra svar för hur man skapar festkänslan och skippar allt det stela 🙂 Ska träffa toastmasters och stämma av på torsdag. Ska ännu en gång trycka på det som du säger! Till gäster brukar vi säga att vi ska dansa till gryningen (04:00) 😉 frågan är nu bara det där lilla extra som vi kan bidra med. Som vi klurar här. Tur det finns två månader kvar! Tack igen för att du tog sig tid att svara <3

  5. Frida

    Jag skulle gärna vilja ha tips på blommor i september. Vi ska gifta oss 10 sept .
    O gärna tips för att dekorera lokalen till festligt, utan att det behöver kosta massa.
    😊

  6. Anonym

    Jag måste få ställa en fråga. Nästa år blir jag 30. Tänkte fira detta med en stor fest.
    Hur ska man tänka? Min plan är att inte ha den hemma. Detta då jag tror vi blir för många. Vill inte dela upp släkt och vänner utan få en härlig mix…
    Fyller i mars men funderar på att vänta till påsken i april då det kanske är lättare.
    Åh snälla hjälp mig med hur jag ska tänka! Helt lost här…
    Tack för en superblogg! 🙂

Annons