Foglossningen from hell – Johanna Kajson
johannakajson

Johanna Kajson

Annons

Foglossningen from hell

Nej idag kan jag typ inte gå pch inatt kunde jag knappt sova pga av den där ljumsken som känns som den “låst” sig. Ni vet när det känns som någon spikat in en lååång spik rakt in och det hugger till och hela benet känns som det ska trilla av när man stöter till det fel?
Typ så. Några tips? Igår tog jag hissen upp från Atlas till Vasaparken och sen gick jag med världens minsta steg till närmsta restaurang och sen raka vägen hem. På kvällen däremot tog vi oss försiktigt till gymmet där jag tränade armar och rygg och efteråt kändes foglossningen mycket bättre. (Förutom att det kändes som “kilen” var kvar – men ljumsken mådde inte sämre.)

Det var såå mysigt att söndagsdejta på gymmet igen!

Men idag, AJ, AJ, AJ. Vad ska jag göra? Några tips? Är det här i ljumsken bara tillfälligt (det andra går ju att leva med och bara undvika promenad helt enkelt) eller borde jag be om remiss till sjukgymnasten? Hjälp!
Dagens jobbplaner är tack och lov från kontoret, och kanske balkongen för det är soligt och varmt här idag igen.
Skapa en blogg på LOPPI.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer
johannakajson

Kommentera

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
  1. Sanna

    Hej igen! Ja jag tycker du kan boka en tid hos en större sjukgymnastmottagning för att få en tens nu. Det kan ta ett tag att få en tid också. Den är skön även mot ländryggssmärta och du kan ha på den hur många timmar du vill. Du som bor i vasastan kan vända dig till sjukgymnastmottagningen på dalagatan. Dom bör kunna hjälpa dig där. Lycka till!

  2. Paula

    Jag har läst i nån blogg att det var en tjej som cyklade mycket för att hon hade sån foglossning och det fungerade för henne, så det kanske kan vara värt att pröva? 🙂

  3. Sanna

    Kryckor hjälper många (ja jag vet inte så kul men men..) gå små steg, inte sitta med benen i kors, inte gå i trappor, akupunktur eller en tens apparat kan kan fungera. En tensapparat är för övrigt ngt jag rekommenderar inför förlossningen, hjälper många under tiden som du är hemma och vissa har även med sig in på bb. Den kan du få hyra via en sjukgymnast, du betalar som max i 6 månader 100 kr i månaden och sen får du den! Toppen även mot annan muskelvärk som dyker upp då och då i livet. Annars lämnar du helt enkelt tillbaka den efter förlossningen. Bra att låna hem några veckor innan så du kan vänja den. mvh/ en sjukgymnast som inte alls jobbar med foglossning

  4. Luddan

    Känner igen dina problem. Aj! Hade också ont i ljumskarna och bäckenet. Slutade gå i trappor och försökte tänka på att belasta båda benen lika, inte stå och luta på det ena eller sitta med ena benet över det andra. Tog det också försiktigt på yogan. Kändes som man vill stretcha men ibland gjorde det värken värre tycker jag. När jag väl bättrade mig så blev det onda bättre. Men sen kom ilningarna i ljumskarna och nu även i skinkorna istället. De gör ju ännu ondare men kommer mer sällan och försvinner lila snabbt som de kommer. Känns som benet ska ramla av ibland 🙂 tur de sitter fast! lyssna på kroppen var tipset jag fick, nu går andra veckan på övertid men foglossningen har blivit bättre. Fick också tipset om bältet, testade aldrig men det ska tydligen vara bra så man inte får problem som håller i sig. Lycka till!

    1. johannakajson
      JOHANNA KAJSON

      Ja det där jäkla bältet funkar ju inte på mig eftersom jag är öm på magen med så jag kan inte spännna åt något där. Men yoga tycker jag hjälper än så länge och trapporna har jag sagt hejdå till, haha. Det är bara att ta det lugnt och försöka inte ut och gå alls – och lyysssnaa på kroppen som du säger – men det ÄR svårt 🙂 Åhhh övertid, då är det dags när som helst!! Lycka till!! <3

  5. Anna J

    Har med fått foglossning 🙀 Känns som blygdbenet gått i 2 delar och det hugger i ljumskar/insida lår när jag gör vissa (små) rörelser. Tog upp det m BM. Hon rekommenderade foglossningsbälte och små steg när man går. Är lite bättre nu. Det kommer och går. Kram

    1. johannakajson
      JOHANNA KAJSON

      AJ, fy vad det lät som det gör ont när du skrev blygdbenet i två delar, ahhh. Ja det där jäkla bältet funkar ju inte på mig eftersom jag är öm på magen med så jag kan inte spännna åt något där, men små små steg är mycket bättre ja, försöker tänka myrsteg, haha 🙂

  6. Anonym

    Du behöver absolut ingen remiss för att gå till sjukgymnast. Bara att kolla på nätet och boka tid. Finns foglossningabälten som är sköna.

    1. johannakajson
      JOHANNA KAJSON

      Nej jag kanske ska jaga rätt på någon som är duktig på foglossning (har två sjukgymnaster sedan gammalt men tror inte de är rätt för det här… Hrmm…) Det där jäkla bältet funkar ju inte på mig eftersom jag är öm på magen med så jag kan inte spännna åt något där 🙁

  7. Klara

    Be din barnmorska om remiss till en sjukgymnast! Det finns otroligt mycket hjälpmedel och övningar för att (i bästa fall) underlätta dina besvär!
    Heja på!

Annons